Produkten har blivit tillagd i varukorgen
  •   08-410 250 55 / SMS: 0761- 44 44 49
  • Vardagar kl. 09.00 - 18.00
CartDin varukorg är tom!

Se senaste köpen | Insamlat bidrag: 20 541,97 kr
  •   Öppet köp i 30 dagar
  •   Snabb leverans läs mer 
  •   Fri frakt till ombud vid köp över 599 kr

Handla inredning med omtanke NorthmansHandla inredning med omtankeHandla inredning med omtanke Northmans
För varje köp du gör går 5% till välgörande ändamål
Läs mer här

KÖPVILLKOR

Klicka direkt till:
AllmäntKöp & Order Betalningsalternativ | Leverans​ och frakt | Ångerrätt & Reklamation | Personuppgifter | Force majeure | Tvist​ |
 

Du som kund ska känna dig trygg och säker när du handlar hos!

Har du några frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till vår kundservice via telefon, sms eller e-post.

Telefon: 08-410 250 55
SMS: 0761- 44 44 49
E-post: info@northmans.se

Kundtjänst öppettider
Vardagar: kl. 9.00 -18.00

Vi svarar så snart vi kan men senast inom 48 timmar.

Allmänt

Northmans webshop ägs och drivs av Northmans Design AB, org.nr 556077-2872, Drottningholmsvägen 3, 112 42 Stockholm.

Northmans reserverar sig för eventuella tryckfel i pris, antal i lager, storlek etc. Vi kan inte garantera att bilden återger produkten till 100% utan en viss avvikelse kan förekomma.

Alla priser anges i SEK (svenska kronor) och är inklusive moms 25% om inget annat anges. Vi förbehåller oss rätten att justera priset beroende på omständigheter som Northmans inte råder över så som väsentlig skillnad i råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms.

En unik rabattkod får enbart utnyttjas en gång per kund.
 

Köp & Order

För att handla hos Northmans måste du vara över 18 år och myndig eller ha målsmans godkännande.

Avtal om köp

När du klickar på Slutför köp i kassan läggs en beställning och avtal om köp ingås med Northmans. En orderbekräftelse skickas till din angivna e-postadress. Orderbekräftelsen genereras per automatik i vårt datasystem och vi kan därmed inte garantera att pris, leveranstid, antal i lager etc. stämmer utan vi reserverar oss gällande avvikelser och förbehåller oss rätten att korrigera detta i efterhand. Om fel har uppstått kontaktar vi dig innan ordern skickas och du har rätten att avboka ordern utan kostnad om du inte är nöjd med korrigeringen.

Slut i lager

Om en vara inte finns i lager kontaktar vi dig via e-post eller telefon.

Varor med olika leveranstider

Vid beställning av flera varor med olika leveranstider skickas ordern när alla varor finns i lager. Vill du ha delad leverans ber vi dig att lägga två separata orders för respektive leveranstid.

Betalningsalternativ

För att du ska kunna handla säkert, tryggt och enkelt samarbetar Northmans med Klarna (org.nr 556737-0431) och erbjuder flera betalningsalternativ via Klarna Checkout.

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout:

  • Faktura
  • Klarna Konto (Delbetalning erbjuds)
  • Kortbetalning
  • Banköverföring
  • Klarna Direkt

Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ men du kan självklart något av de andra alternativen om så önskas.

Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av oss, butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till Northmans.

När du godkänner Northmans köpvillkor godkänner du även Klarnas köpvillkor. Nedan finner du sammanställd information om de olika betalningsalternativen via Klarna. Klarnas fullständiga villkor finner du i kassan och på https://klarna.com/sv/villkor

Klarna Faktura

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor. Vi aktiverar fakturan först när varan lämnar lagret. Ingen fakturaavgift tas ut.

  • Få hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning (gäller enbart privatpersoner)

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då att få en kopia på kreditupplysningen per post.

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift. Vid köp under 60,00 kr tillkommer 29,00 kr och vid köp för 60,00 kr eller mer tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr. Även en dröjsmålsränta tas ut motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta.

Klarnas fullständiga villkor för fakturaköp finner du i kassan och om du klickar här 

Delbetalning kan erbjudas när du har fått hem din faktura. Du gör därmed om fakturan till en flexibel delbetalning och betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad.

För omvandling av din faktura till en flexibel delbetalning gäller följande allmänna villkor hos Klarna. Här hittar du även information om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

Delbetalning via Klarna Konto

Delbetala i din egen takt och välj hur mycket du vill betala per månad, från 50,00 kr/mån.

  • Få hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En administrativ avgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Klarnas villkor för delbetalningar finner du här: Klarnas Allmänna villkor

Länk till Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då att få en kopia på kreditupplysningen per post. Du kommer dessutom att tillfrågas om dina ekonomiska förhållanden. Om du inte svarar på frågorna eller om Klarna finner att du inte har tillräckligt betalningsutrymme för att fullfölja betalningsåtagandet förbehåller sig Klarna rätten att neka din ansökan om delbetalning. Du får då istället en faktura på köpbeloppet och Klarnas betalningsvillkor för faktura kommer att gälla.

Kortbetalning

Betalning via kort hanteras av Klarna Checkout och du kan säkert och kostnadsfritt välja att betala med VISA eller MasterCard. Inga kortnummer lagras av Northmans.

Banköverföring

Via Klarna kan du säkert direktbetala via din internetbank på SEB, Nordea eller Handelsbanken.

Klarna Direkt

Med Klarna Direkt betalar du enkelt och smidigt direkt i kassan genom att bekräfta med Mobilt BankID. Pengarna dras från ditt konto inom två bankdagar efter att varorna har skickats. Du får en bekräftelse på mailen när Klarna har tagit emot betalningen.

Om du vid ett tidigare tillfälle har registrerat dig för direktbetalning hos Klarna via Mitt Klarna eller i samband med ett köp syns det bankkonto som du har kopplat till Klarna med dolda siffror under alternativet ”Klarna Direkt”. Om du inte har registrerat dig direktbetalning ännu kan du enkelt göra det och bekräfta med Mobild BankID.

Om det av någon anledning inte går att dra pengarna kommer du att få en faktura i stället, där Klarnas betalningsvillkor för faktura gäller. Läs mer om vad som gäller för betalning med Klarna faktura: Klarnas villkor.
 

Leverans

Leveranstid

Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar och avser tiden mellan vi mottagit din beställning till att varan lämnar vårt lager. Vår målsättning är att skicka alla varor så snabbt som möjligt. Under högsäsong, veckor med röda dagar, perioder med högtryck som kampanjer och rea kan det ta längre tid.

Beställningsvaror och övriga varor som ej finns i lager har leveranstid på ca. 2-5 veckor beroende på lagerstatus hos leverantören.

Fraktpris & Leveransalternativ

Fri frakt till ombud vid order över 599 kr inkl. moms. Fri frakt gäller ej skrymmande paket som ex. möbler då uppgår fraktkostnaden till 299 kr inkl.moms.

Leveransalterntiv och kostnadDHLPostNord
Till ombud
(order över 599 kr, ej skrymmande)
0 kr-
Till ombud
(order under 599 kr, ej skrymmande)
79 kr-
Hemleverans dagtid & skrymmande-299 kr
Hemleverans kvällstid & skrymmande-399 kr


Leveransalternativ                          

Vi skickar i första hand via DHL Service Point till ombud. Vill du få din order levererad hem går det också bra och leveransalternativet kan väljas i kassan. Vi skickar hemleveranser via PostNord dagtid (kl. 07.00–17.00) till en fraktkostnad om 299 kr inkl. moms respektive 399 kr inkl. moms för leverans kvällstid (kl.17.00-21.00).

Större paket som överstiger en viss dimension måste levereras med hemleverans beroende på storleksbegränsningar hos ombuden.

Via ombud

DHL Service Point – inom Sverige
Paket under 20 kg skickas till ett DHL-ombud nära dig. Du får en SMS-avisering till din mobiltelefon eller en avisering via e-post med information om var du kan hämta ut ditt paket, exempelvis en mataffär i närheten av din bostad. Paketet hämtas ut genom att visa upp aviseringen med sändningsnumret, ev. pinkod och legitimation. Om paketet inte har hämtats ut inom 14 dagar skickas paketet tillbaka till Northmans. Vid ej uthämtad vara debiteras 300 kr för att täcka upp våra fraktkostnader, lagerhantering och administration.

Maxvikt:             20 kg
Maxmått:           Längd 150 cm, längd + omkrets 300 cm

Hemleverans dagtid

PostNord MyPack Home
Via PostNord erbjuder vi hemleverans dagtid enligt nedan.

  • Leverans till dörren/porten helgfri vardag mellan kl. 7.00-17.00.
  • PostNord kontaktar/aviserar dig en gång via telefon eller sms för överenskommelse om leveransdag. Leveransdag och tid kan variera beroende på  vilken ort du bor i. Normalt aviseras du nästkommande vardag efter lagd order hos Northmans.
  • Levereras tidigast dagen efter avisering
  • Inbärning ingår ej
  • Om mottagaren inte är anträffbar vid den överenskomna leveranstiden kan en ny leverans utföras mot en avgift. Om mottagaren inte bokar ny leverans returneras paketet efter 14 dagar. Vid ej mottagen hemleverans debiteras 600 kr för att täcka upp våra fraktkostnader, lagerhantering och administration.

Du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera leveransen vid det överenskomna leveranstillfället.

För exakta leveranstider se www.postnord.se/leveranstid.

Hemleverans kvällstid

PostNord MyPack Home
Via PostNord erbjuder vi hemleverans kvällstid enligt nedan.

  • Leverans till dörr/port helgfri vardag mellan kl. 17.00-21.00
  • PostNord kontaktar/aviserar dig en gång via telefon eller sms för överenskommelse om leveransdag. Leveransdag och tid kan variera beroende på  vilken ort du bor i. Normalt aviseras du nästkommande vardag efter lagd order hos Northmans.
  • Levereras tidigast dagen efter avisering
  • Inbärning ingår ej
  • Om mottagaren inte är anträffbar vid den överenskomna leveranstiden kan en ny leverans utföras mot en avgift. Om mottagaren inte bokar ny leverans returneras paketet efter 14 dagar. Vid ej mottagen hemleverans debiteras 600 kr för att täcka upp våra fraktkostnader, lagerhantering och administration.

För exakta leveranstider se www.postnord.se/leveranstid.

Du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera leveransen vid det överenskomna leveranstillfället.

Ej uthämtad vara

Vi debiterar 300 kr inkl. moms för ej uthämtat paket hos ombud och 600 kr inkl.moms för ej mottagen hemleverans för att täcka fraktkostnader, lagerhantering och administration. Ångerrätten enligt distans- och hemförsäljningslagen gäller inte vid ej uthämtat paket.

Transportskador

Om du upptäcker skador på paketet vid uthämtning anmäler du det omedelbart på plats till uthämtningsstället eller annan transportör samt till Northmans och gör en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket och var tydlig med att det gäller en transportskada. Transportören ska notera skadan och gör inte transportören det kontaktar du genast oss på kundtjänst. Fotografera gärna det skadade emballaget och beskriv skadan i kontakt på kundtjänst info@northmans.se för snabbast hantering.

Om skadan upptäcks vid öppning av paketet och det är en uppenbar effekt av transportföretagens hantering kontaktar du oss för att göra en skadeanmälan. Om varan skulle komma fram skadad får du skicka tillbaka den till oss så skickar vi en ny produkt till dig. Vi står för fraktkostnaden när det gäller trasig vara.

Om du utnyttjar ångerrätten och skickar tillbaka varor till oss står du själv för transportrisken.
 

Ångerrätt & Reklamation

Ångerrätt/bytesrätt/öppetköp

Vi erbjuder en ångerrätt och öppet köp på 30 dagar. Det betyder att du har 30 dagar på dig från dagen du har fått varorna levererade att skicka tillbaka varorna till Northmans om du vill utnyttja ångerrätten.

Ångerrätten gäller endast privatpersoner, ej företag, och omfattas av lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59). Ångerrätten gäller ej för livsmedel eller varor som är specialtillverkade efter kunds anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel.

Öppet köp gäller ej presentkort.

I leveransen av varan fick du med en returfraktsedel och returblankett som ska användas vid returer. Varorna som skickas tillbaka ska vara oanvända, oskadda och i originalförpackning. Krävs det att förpackningen bryts för att kunna testa varan ska den brytas med minsta möjliga skada. Klicka här för Hur du gör en retur

Du står för fraktkostnaderna och transportrisken för returen till Northmans. Vi löser ej ut paket som skickas REK/postförskott. För att du ska kunna begära ersättning av fraktbolaget vid eventuell transportskada till Northmans rekommenderar vi att du emballerar varan väl och skickar paketet med returfraktsedeln så paketet blir spårbart.

Vi kan inte godkänna en vara som inte är komplett eller som har förstört emballage om det medför att varan inte kan säljas vidare. Vi förbehåller oss rätten att göra ett prisavdrag för varans värdeminskning om produkten har blivit skadad och dra bort summan från returbeloppet.

På Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se finns en ångerblankett (klicka här) som du kan använda om du vill (inte ett måste).

Reklamation

Du som kund ansvarar för att kontrollera varan när den mottagits. Har varan gått sönder under frakten kontaktar du genast Northmans på info@northmans.se enligt rutinen för Transportskador.

Har varan ett produktionsfel och är trasig får du skicka tillbaka den till oss så skickar vi en ny till dig. Se nedan för hur du gör en retur. Vid godkänd reklamation står Northmans för returkostnaden. Vi löser ej ut paket som skickas REK/postförskott.

Hur du gör en retur

1. Fyll i den medföljande returblanketten där du anger orsak till returen.
2. Packa varan väl i originalförpackning och transportemballage och lägg med den ifyllda returblanketten.
3. Returnera paketet med hjälp av den returfraktsedel som du fick med i leveransen. 

Returer skickas till:
Northmans Design AB
c/o Kapa AB
Fågelviksvägen 9
varuintag vån 1, port L
145 84 Stockholm

Märk paketet med "Retur"

Återbetalning vid ångerrätt och reklamation

Om du utnyttjar ångerrätten betalar Northmans tillbaka alla betalningar vi har fått från dig, inklusive skatt, avgifter och leveranskostnader (gäller ej extra leveranskostnader till följd av annat val än den billigaste standardleveransen vi erbjuder till ombud.) Northmans har dock rätten att göra ett prisavdrag för värdeminskning om produkten har blivit skadad och dra bort summan från returbeloppet. Du står för fraktkostnaderna tillbaka till Northmans.

Northmans betalar tillbaka, via samma betalsätt som vid köpet, så snart som möjligt utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter att vi mottagit varan eller fått bevis på att varan är skickad.

Om du har betalat med Klarna faktura måste vi få in returen innan fakturans förfallodatum. Vi krediterar varans värde när vi har mottagit och kontrollerat varan. Tänk på att det tar ett par dagar innan vi har hunnit kontrollera varan och kan skicka ett bekräftelsemail att vi mottagit returen och information om vad som gäller. Fraktkostnaden för att skicka tillbaka varan samt eventuella andra varor och kostnader som finns på din faktura via Klarna återstår dig att betala. Någon ny faktura skickas inte ut. För att undvika eventuella förseningsavgifter eller andra kostnader är det viktigt att du betalar in i tid till Klarna.

Även vid återbetalning för reklamerad vara (om ej ny vara skickats) gäller ovan betalhantering.
 

Personuppgifter

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL). Du har bland annat rätt att en gång per kalenderhalvår begära ut information om de personuppgifter som vi har i vårt kundregister. För att få ett sådant utdrag skickar du en skriftlig och undertecknad begäran till oss. Vill du bli borttagen ur registret kontaktar du vår kundservice på info@northmans.se

När du lägger en order hos Northmans begär vi in information och lagrar den för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Det valda transportföretaget får tillgång till ditt namn, telefonnummer och adress för att kunna utföra leveransen till dig. Vår samarbetspartner AddTruly som kvalitetssäkrar ActionAId, Hungerprojektet, Kudumbam och CCY Tanzania som vi stöttar har rätt att minst en gång per år skicka ut en undersökning till dig via mail. Northmans lämnar inte ut e-postadress, telefonnummer eller adress till annan part.

Vi använder din e-postadress för att kunna skicka servicemeddelanden som orderstatus etc, erbjudanden och vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet kan du själv välja att prenumerera på via Northmans hemsida och i kassan.

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

Cookie-filer
Vi använder cookie-filer för att underlätta din vistelse på hemsidan så som att hålla reda på dina varor i varukorgen, inloggningsuppgifter eller andra inställningar för varje besök. En cookie är en liten datafil med information om vad du gör när du besöker en hemsida och som en webbserver kan be att få spara i din dator för att få en personligt anpassad upplevelse när du besöker hemsidan igen. Dessa cookies används inte för att lagra personlig information om dig och du kan välja att inte acceptera cookies genom att ställa in din webbläsare så att den per automatik nekar lagring av cookies alternativt att du informeras varje gång en webbplats begär att få spara en cookie.

Notera att om du stänger av cookie-funktionen kan det bidra till att du inte kan utnyttja de interaktiva funktionerna på hemsidan fullt ut du kan inte genomföra köp hos Northmans.
 

Force majeure

Om en oväntad eller oförutsägbar omständighet som är utanför Northmans kontroll skulle inträffa som förhindrar, försvårar eller försenar våra åtaganden/ingångna avtal befrias vi från förpliktelserna att fullfölja åtagandena/avtalet. Sådana omständigheter innefattar bl.a. krig, naturkatastrofer, strejk, blockad och myndighets åtgärd.  
 

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Se senaste köpen | Insamlat bidrag: 20 541,97 kr

Handla inredning med omtanke NorthmansHandla inredning med omtankeHandla inredning med omtanke Northmans
För varje köp du gör går 5% till välgörande ändamål
Läs mer här